Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWR)
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w tym obszarze rozwojowym, który jest zaburzony. Działania WWR mogą być realizowane już od pierwszych dni życia i trwają do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
Warunkiem przystąpienia do bezpłatnej terapii jest posiadanie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor Poradni w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół.
Przeprowadzamy badania diagnostyczne takie jak:
ADOS - 2
ADOS - 2 to standaryzowane narzędzie diagnostyczne przeznaczone do oceny zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u osób w różnym wieku, w tym dzieci, młodzieży i dorosłych.
BINET
Skala Inteligencji Stanford-Bineta (SB5) to narzędzie diagnostyczne, które jest używane do oceny inteligencji dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym również dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy istnieje podejrzenie, że rozwój intelektualny pacjenta nie jest typowy, czyli nie mieści się w normach dla danego wieku
KORP
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP to test przeznaczony do oceny rozwoju dziecka. Pozwala na ustalenie, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego w sferach: rozwój ruchowy, motoryka precyzyjna i lateralizacja, spostrzeganie wzrokowe i koordynacja wzrokowo-ruchowa, komunikowanie się i mowa, emocje i relacje społeczne, funkcje behawioralne, wiedza i umiejętności – obszar oceniający umiejętności przedszkolne i szkolne (dla dzieci w wieku od 3;0 do 9;11 r.ż.)
Metoda INPP
INPP pozwala na diagnozę niedojrzałości neuromotorycznej ze względu na obecność niewyhamowanych odruchów pierwotnych lub niewykształconych odruchów posturalnych. Może to wpływać między innymi na trudności motoryczne dziecka, jego emocje i funkcjonowanie poznawcze i szkolne. Terapia INPP polega na indywidualnie dobranych ćwiczeniach, które dziecko wykonuje w domu, aby wyhamować lub wystymulować odpowiednie odruchy, co ma przełożyć się na lepsze funkcjonowanie dziecka
Terapia psychologiczna
Psycholog zajmuje się rozpoznaniem potrzeb rodziny i dziecka. Przeprowadza wywiad diagnostyczny, obserwacje, diagnozę funkcjonalną dziecka i w razie potrzeby prowadzi terapię psychologiczną dziecka i jego rodziny. Formy spotkania mogą mieć charakter konsultacji rodzicielskich, psychoedukacji, cyklicznych spotkań z dzieckiem i rodzicami, zajęć grupowych, diagnozy z pomocą narzędzi takich jak Skala Inteligencji Stanford - Binet 5, ADOS-2. Trudnościami, które warto skonsultować z psychologiem mogą być trudności społeczne i emocjonalne, lęki, trudnosci z koncentracją uwagi i uczeniem, kryzysy w rozwoju, trudności poznawcze i wszelkie niepokojące zachowania w rozwoju dziecka, na które zwracają uwagę rodzice i/lub nauczyciele.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
TUS to zajęcia prowadzone w małych grupach, podczas których specjalista skupia się na wspieraniu dzieci w rozwijaniu kluczowych umiejętności społecznych, takich jak skuteczna komunikacja, budowanie relacji oraz radzenie sobie w interakcjach społecznych.
Terapia behawioralna - inaczej Stosowana Analiza Zachowania
Polega na uczeniu nowych, deficytowych zachowań i umiejętności, rozwijaniu pozytywnych wzorów zachowań i redukowaniu zachowań niepożądanych, rozwijaniu kompetencji społecznych, umiejetności związanych z samodzielnością dziecka, nabywaniu umiejętności poznawczych.
Terapia logopedyczna
Głównym celem pracy logopedy dziecięcego jest usprawnienie zdolności komunikacyjnych. Logopedzi specjalizujący się w pracy z dziećmi inicjują swój proces terapeutyczny od przeprowadzenia wstępnych badań przesiewowych i dokładnej oceny, aby następnie ustalić diagnozę i wdrożyć odpowiednie działania terapeutyczne oparte na zidentyfikowanych potrzebach.
Terapia neurologopedyczna
Neurologopeda zajmuje się zaburzeniami komunikacji, które wynikają z opóźnienia dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego lub jego uszkodzenia korowego bądź podkorowego. Pacjentami najczęściej są małe dzieci z obciążonym okresem ciążowym i okołoporodowym, pacjenci z uszkodzeniami i dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, zespołami genetycznymi oraz dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i komunikacji.
Neurologopeda diagnozuje i prowadzi terapię zaburzeń mowy i komunikacji wspierając pacjentów na różnych etapach ich życia.
Terapia pedagogiczna
Jest dostosowana do indywidualnych kompetencji oraz potrzeb rozwojowych dziecka. Terapeuta pedagogiczny realizuje zadania wykonując z dziećmi ćwiczenia polegające na: ćwiczeniach koncentracji uwagi, rozwijają spostrzegawczość, doskonalą percepcję wzrokową, słuchową oraz kinestetyczno-ruchową, usprawniają koordynację wzrokowo-słuchową, doskonalą umiejętności czytania oraz pisania, rozwijają kompetencje komunikacyjne.
Terapia ręki
Głównym celem terapii ręki u dzieci jest rozwijanie motoryki małej, co oznacza doskonalenie precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Terapia ta obejmuje również zapewnienie doświadczeń dotykowych, które umożliwiają dzieciom poznawanie i rozróżnianie różnorodnych kształtów oraz struktur materiałów. Celem terapii ręki jest nie tylko poprawa sprawności manualnej, ale również zwiększenie siły, koordynacji, zręczności.
Terapia wzroku
Polega na wykształceniu lub usprawnieniu umiejętności prawidłowego widzenia za pomocą treningu opartego na systematycznych ćwiczeniach wzrokowych. Wskazaniami do terapii widzenia – niezależnie od wieku, są: zaburzenia akomodacji, krótkowzroczność, zez, zaburzenia ruchów oczu,niedowidzenie, zaburzenie pracy mięśni okoruchowych.
Rehabilitacja ruchowa
To niezwykle ważny proces usprawniania sprawności ruchowej dziecka za pomocą ćwiczeń fizycznych, wpływający na naukę, przywrócenie lub poprawę sprawności ruchowej dziecka. Rehabilitacja ruchowa dzieci i niemowląt ma również wpływ na codzienne funkcjonowanie poznawcze, a odpowiednio wcześnie podjęta terapia rehabilitacyjna może całkowicie wyeliminować niektóre zaburzenia lub zminimalizować ich nasilenie
Terapia integracji sensorycznej
Jest formą terapii stosowaną między innymi u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) oraz innych zaburzeń rozwojowych. Celem terapii SI jest pomoc dzieciom w lepszym przetwarzaniu bodźców sensorycznych, które odbierają z otoczenia.Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg dziecka uczy się prawidłowo przetwarzać bodźce sensoryczne. Maluch kształtuje zdolność do zauważania i reagowania na sygnały ze świata zewnętrznego we właściwy sposób
Do terapeuty integracji sensorycznej należy się udać gdy Twoje dziecko źle reaguje na mycie, obcinanie lub czesanie włosów, nie lubi myć twarzy, ma trudności z koncentracją, ma problemy z utrzymaniem równowagi np. trudności z jazdą na rowerze, jest nadwrażliwe na światło, narzeka na metki w ubraniach, nie lubi przytulania lub w innych przypadkach, gdy pewne zachowania dziecka budzą podejrzenia rodziców.
Wspieranie rodziców, opiekunów
Rodzicom i opiekunom naszym podopiecznych udzielamy porad, konsultacji i instruktaży. Prowadzimy również grupy wsparcia i warsztaty dla rodziców
Współpraca z przedszkolami
Nawiązujemy współpracę z przedszkolami, punktami, oddziałami przedszkolnymi do których uczęszcza nasz podopieczny, w celu zapewnienia spójności i kompleksowości oddziaływań terapeutycznych
Prowadzenie szkoleń, warsztatów
Współpracujemy ze szkołami, przedszkolami w zakresie prowadzenie dedykowanych szkoleń dla uczniów, podopiecznych lub kadry pedagogicznej
Praktyki, staże
Współpracujemy z uczelniami w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych dla studentów