Nadwrażliwość słuchowa – zalecenia domowe

by

Nadwrażliwość słuchowa, określana również mianem nadwrażliwości na dźwięki, a czasem także nadreaktywności słuchowej, to jeden z objawów zaburzeń integracji sensorycznej.
To, co dla innych dzieci jest odgłosem ściśle związanym z codziennością, przyjemnym lub obojętnym, dla dziecka z nadwrażliwością słuchową jest nie do zniesienia, a nawet może sprawiać ból. Poniżej przedstawimy zalecenia wraz ćwiczeniami, które mogą Państwo wykonać z dziećmi w warunkach domowych.

NADWRAŻLIWOŚĆ SŁUCHOWA ZALECENIA DOMOWE

• jeśli to możliwe, uprzedzamy dziecko przed spodziewanymi głośnymi dźwiękami („zaraz będzie głośno, nadjeżdża pociąg”)
• w pokoju dziecka powinien być dywan i zasłony (tłumienie dźwięku)
• szeptamy bezpośrednio do ucha i przez tubę z papieru, stosujemy słuchawki wygłuszające dźwięki podczas przebywania w miejscach o dużym nateżeniu hałasu, na przykład w centrach handlowych
• stosujemy odczulanie dźwiękami naturalnymi (wycieczki do lasu, nad morze) oraz dźwiękami specjalnymi (np. nagrania dźwięków przyrody, głosów zwierząt, sprzętów domowych).

ĆWICZENIA:
• zabawy słuchowe (samodzielnie lub z pomocą wykonywane przez dziecko), np. wrzucanie do balonów (po dwa każdego rodzaju): grochu, ryżu, piórek, itp. i zabawa o odgadywanie takich samych dźwięków, zabawy instrumentami i w odgadywanie dźwięków
• wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na jego natężenie: dźwięki ciche, dźwięki głośne, naprzemienne, raz cicho, raz głośno
• szukanie źródła dźwięku, chodzenie za dźwiękiem z zamkniętymi oczami
• rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (gumka, klucz, klocek, szklanka, łyżeczka itp.) oraz przesypywanie substancji tj. piasek, kasza, groch itp.
• Ćwiczenia rytmiczne związane z rozpoznawaniu melodii piosenek, wyklaskania rytmów, odtwarzanie układów rytmicznych poprzez układanie klocków, rysowanie kropek itp, odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych poprzez wyklaskiwanie, rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych, zgadywanie, który spośród kilku układów na planszy został wyklaskany
• śpiewanie piosenek (szczególnie podczas stymulacji przedsionkowej np. podczas bujania się na huśtawce)
• słuchanie muzyki Mozarta i innych kompozytorów, muzyki relaksacyjnej podczas stymulacji przedsionkowej – wyciszającej (spokojne bujanie chłopca na huśtawce)
• stosujemy stymulacje słuchowe przy zakłóceniach pracy systemu słuchowego: dociskanie głowy rękoma, dociskanie, opukiwanie uszu palcami, stukanie w dłoń przyłożoną do uszu dziecka, dociskanie wyrostka ucha i stukanie w palec, który go dociska, pukanie do ucha w plastikowy kubeczek, przybliżanie i oddalanie do ucha źródła dźwięku, masowanie małżowin usznych – czas ok 1 minuty.

Przy nadwrażliwości słuchowej wskazany jest, oprócz terapii SI, trening słuchowy: Tomatisa, Johansena lub metodą Warnkego.