Ćwiczenia – precyzja ruchów rąk i koordynacja wzrokowo-ruchową

by

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRECYZJĘ RUCHÓW RĄK

I KOORDYNACJĘ WZROKOWO – RUCHOWĄ

 ćwiczenia dłoni (machanie, krążenie, klaskanie, naśladowanie np. gry na skrzypcach, na trąbce, układanie modeli z dłoni np. dziób, kula, kwiat, piramidka, wchodzenie po schodach)

  • ćwiczenia palców (naśladowanie pisania na komputerze, gry na pianinie, deszczu, rysowania kółek w powietrzu, składanie i rozkładanie palców, układanie modeli z palców np. koszyk, koło)
  • lepienie z plasteliny, również gliny prostych kształtów (np. kulek, wałków, rogalików, ludzi, koszyków, liter, zwierząt i innych elementów)
  • wycinanie nożyczkami pasków z papieru i innych wzorów
  • malowanie palcem i pęczkiem waty umaczanym w farbie
  • zamalowanie kartki farbami (z góry w dół, od lewej do prawej strony)
  • odrysowanie własnej dłoni, odrysowywanie płaskich przedmiotów np. monet, talerzyków itp.
  • układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru
  • naklejanie nalepek na właściwy schemat na kartce papieru
  • robienie kulek z bibułki lub krepiny, wyklejanie nimi konturów
  • obrysowywanie konturów (pogrubienie konturów, kalkowanie)
  • rysowanie równocześnie obiema rękami tych samych elementów
  • łączenie kropek obrazujących różne przedmioty
  • rysowanie szlaczków i wzorów z elementów litero podobnych
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory, szycie igłą z wykorzystywaniem zabawek dla dzieci
  • wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny
  • zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
  • odrysowywanie szablonów
  • wciskanie w tablicę korkową pinezek – wyjmowanie ich z podłoża
  • zbieranie palcami drobnych elementów (pinezki, ziarenka, guziczki) – dwoma palcami, kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych elementów pęsetą
  • cięcie nożyczkami po narysowanych liniach – prostych, falistych
  • wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
  • wyrabianie ciasta podczas prac domowych
  • stemplowanie wzorów na kartkach papieru w różnych układach
  • wydzieranie kawałków kolorowego papieru i naklejanie na narysowany schemat zamiast malowania kredkami
  • strząsanie wody z palców
  • zgniatanie większego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę
  • zabawy z użyciem pacynek (manipulacja rękoma)
  • próby przyszywania dużych guzików (pod opieką dorosłego)
  • szycie prostymi ściegami
  • krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół siebie obu palców
  • zabawa w kominiarza (wchodzi kominiarz po drabinie…)
  • ściskanie miękkich piłek
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek, bibułki, robienie wałeczków z ciasta, plasteliny
  • rysowanie patykiem po ziemi, po piachu
  • przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką – zabawa w naukę pływania
  • zabawa w pociągi – ruch rąk naśladuje obroty kół
  • zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
  • gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
  • rzucanie woreczków lub piłeczek – kto dalej (do usprawniających całe ręce)
  • toczenie piłki do dołka
  • podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
  • wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie samymi palcami
  • „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu
  • układanie z elementów geometrycznych postaci ludzi, zwierząt itp.
  • układanie z patyczków, np. płotów
  • zabawy z wykorzystywaniem drobnych elementów, tworzenie na siatkach wzorów
  • wykonywanie budowli z drobnych klocków lego.